Een productcatalogus maken

Een productcatalogus maken is een effectieve manier om je klantenkring uit te breiden en je klanten al die prachtige producten te laten zien die je bedrijf verkoopt. Met een catalogus kun je mogelijk die klanten bereiken die nooit in je winkel zullen komen. Als je weet welke informatie je in je productcatalogus moet opnemen en hoe je dit op een gestructureerde en visueel aantrekkelijke manier kunt presenteren, zul je in korte tijd je idee voor een catalogus werkelijkheid kunnen maken en een tastbaar middel in handen hebben om je producten te promoten.


Verzamel de inhoud.

Zorg ervoor dat je alle informatie voor de catalogus verzameld hebt voordat je begint met het ontwerpen ervan. Voordat je de catalogus gaat maken heb je content nodig als productafbeeldingen, een lijst van alle producten en de bijbehorende eigenschappen.

Maak visueel aantrekkelijke productafbeeldingen. Je bent misschien geneigd om zelf foto's te maken om geld te besparen, maar tenzij je zelf professioneel fotograaf bent kun je het beste een professional inhuren om de foto's voor je te nemen. De productafbeeldingen behoren tot de belangrijkste onderdelen van de catalogus, omdat de klanten ze als eerste zullen zien. Een aantrekkelijke afbeelding zal klanten ertoe verleiden om de beschrijving te lezen en hopelijk het product te kopen.

 

Weet welke eigenschappen de producten hebben. Voordat je voor ieder product een productbeschrijving maakt, moet je van alle producten de technische specificaties weten. Je kunt ook artikelnummers toewijzen aan alle producten en prijzen vaststellen, waaronder de oorspronkelijke prijs en kortingsprijs. Je kunt tevens alle voordelen opschrijven die je te binnen schieten bij het ordenen van alle producten. Misschien wil je de lezers wel alle informatie geven die er over een product te vinden valt, maar je moet ze alleen die informatie geven die helpt bij het nemen van een beslissing. Je kunt klanten naar je website verwijzen als ze nog meer informatie over een product willen hebben.

 

Schrijf productbeschrijvingen. Houd de beschrijvingen kort en zorg dat ze uit niet meer dan 50 tot 150 woorden bestaan. Je wilt natuurlijk iets schrijven over de eigenschappen en kenmerken van elk product, maar vergeet ook niet om bij elke eigenschap een klein voordeel te vermelden. Vertel ook wat de essentie van het product is en wat het voor de klant kan doen. De golfhandschoenen die je verkoopt hebben bijvoorbeeld een goede grip, zodat men de golfclub beter vast kan houden. Nog belangrijker is dat klanten met deze handschoenen kunnen golfen als een professionele golfer (essentie van het product). Help klanten om het juiste product te kiezen wanneer je erover schrijft. Vertel wat je over de producten weet, van de prijs tot het gewicht of de afmetingen.

 

Schrijf aanvullende content. Wanneer je teksten voor je catalogus schrijft, moet je korte, gemakkelijk te lezen zinnen en alinea's gebruiken, en vaktermen en erg technische woorden vermijden.
    • Ontwerp ook een bestelformulier als je bestellingen accepteert.